Název školy: | Střední průmyslová škola, Karviná, příspěvková organizace |
Platnost školního vzdělávacího programu: | od 1. září 2017 počínaje 1. ročníkem |
Stupeň poskytovaného vzdělání: | střední vzdělání s maturitní zkouškou |
Délka a forma vzdělávání: | 4 roky, denní studium |
Kód a název oboru vzdělávání: | 26-41-M/01 Elektrotechnika zaměření: mechatronika |
Absolvent oboru elektrotechnika zaměřeného na mechatroniku získá odborné kompetence uplatnitelné při přímém vstupu na trh práce. Je připraven pro práci ve středních technickohospodářských funkcích v oboru elektrotechnika a v příbuzných technických oborech zaměřených na mechatroniku a aplikace výpočetní a mikroprocesorové techniky. Může zastávat funkce konstrukčního, technologického, provozního charakteru apod. Je připraven pracovat samostatně i v týmu, soustavně se sebevzdělávat a sledovat trendy a vývoj v technických oborech. Absolvent je připraven k terciárnímu studiu oborů na elektrotechnických a informačnětechnologických fakultách vysokých škol, ke studiu příbuzných oborů na jiných vysokých a vyšších odborných školách. Absolvent získá vědomosti, dovednosti a návyky potřebné jak pro uplatnění na trhu práce, tak i pro terciární a celoživotní vzdělávání.
Vzdělávací program připravuje žáky pro výkon činností středních technickohospodářských pracovníků a vysoce kvalifikovaných profesí v oblasti mechatroniky, automatizace, zpracování dat, elektrotechniky a elektronických počítačů. Zvláštní důraz je kladen na propojení hardwarových a softwarových komponentů v jeden funkční celek. Absolventi jsou také schopni přizpůsobit se práci v příbuzných oborech. Vysokou flexibilitu absolventů umožňuje zaměření na mechatroniku, studium cizího jazyka, ovládání PC a získávání praktických zkušeností a dovedností v učební a odborné praxi. Široce koncipovaný přírodovědný základ a struktura odborných předmětů poskytuje specializovanému absolventu přehled o významné části elektrotechnického oboru a umožňuje mu chápat problematiku v širokých souvislostech. Cílem programu je rovněž zvýšit zájem žáků o studium technických oborů a vybavit je takovými kognitivními, studijními a dalšími dovednostmi, které jim usnadní adaptaci na požadavky vysokoškolského studia technických disciplín. Vzdělávání je systematicky směřováno k větší univerzálnosti, flexibilitě a kreativitě. Vede žáky k osvojení vhodných strategií učení, motivuje je k celoživotnímu učení, a tím minimalizuje rizika jejich uplatnění na trhu práce.
Vzdělávací program je koncipován ve dvou rovinách. Jednu tvoří okruh předmětů, které se podílejí především na utváření kulturního a všeobecně vzdělaného člověka. Poskytují žákům vzdělávání jazykové, společenskovědní, přírodovědné, matematické, ekonomické, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, v oblasti estetické a lidského zdraví. Nejvíce rozvíjí klíčové kompetence důležité pro hodnotný život jedince a pro jeho uplatnění ve společnosti. Společenskovědní předměty jsou zaměřeny na rozvíjení komunikativních schopností žáka v mateřském i cizím jazyce, na osvojování poznatků z literatury, historie, základů filozofie, na utváření návyků zodpovědného občanskoprávního chování. V českém jazyce a literatuře je preferována oblast komunikativní. V cizím jazyce je zdůrazňována schopnost hovořit o vybraných tématech a orientovat se v cizojazyčném odborném textu. Přírodovědné předměty jsou zaměřeny na získávání teoretických poznatků nutných pro studium odborných předmětů a na rozvíjení logického myšlení a představivosti. Tělesná výchova je zaměřována na osvojení si návyku pravidelné pohybové aktivity jako předpokladu pro zachování tělesného a duševního zdraví. Plní funkci posilovací a relaxační.
Druhou rovinu vzdělávacího programu představuje učivo odborných předmětů, které rozhodujícím způsobem ovlivňují profil absolventa a jeho budoucí pracovní uplatnění. Odborné předměty směřují zejména do specifické oblasti mechatroniky. Poskytují žákům zejména všestranné elektrotechnické vzdělání obohacené o současné trendy, které se v mechatronice a počítačových systémech prosazují, zaměřené především na využití výpočetní techniky v konstruování zařízení a řízení strojů počítači. Po osvojení základních odborných poznatků se žáci naučí pracovat s prostředky mechatroniky, měřicími přístroji a vykonávat praktické činnosti. Jedná se o návrh řízení zařízení pomocí počítačů a mikropočítačů a způsobu připojení periférií k nim. Žáci se seznámí s obsluhou CNC strojů (soustruh a frézka), které používají řídicí systém HEIDENHAIN. Odborné předměty poskytují vědomosti z oblasti technického zobrazování, funkčních principů strojů a zařízení, vlastností materiálů, jejich řízení a zkoušení, slaboproudé a silnoproudé elektrotechniky, číslicové techniky, elektrotechnických měření a dílenské praxe. Podporují rozvoj logického myšlení, představivosti, zodpovědného přístupu k práci, pečlivosti, manuální zručnosti a specifických praktických dovedností. Žáci se naučí pracovat s počítačem nejen uživatelským způsobem, ale zvládnou i tvorbu vlastního software zaměřeného na použití počítače v grafických aplikacích, řízení a diagnostice periferních zařízení.
Ve výuce odborných předmětů je kladen velký důraz na kvalitu, vzájemnou provázanost odborných předmětů a aplikaci na konkrétní úkol z praxe, což se promítá do praktického vyučování ve speciální učebně mechatroniky a automatizace a rovněž do ročníkových prací a projektů.
Základním principem vyučování je aktivita žáka. Preferovány jsou takové metody výuky, které kladou důraz na motivaci žáků, na rozvíjení kritického myšlení, vytváření dovedností analyzovat a řešit problémy, aplikovat získané vědomosti, samostatně studovat a uplatňovat při studiu efektivní pracovní metody a postupy. Uplatňují se sociálně komunikativní metody – dialog, metody kritického myšlení, metody kooperativního učení, problémového a projektového vyučování. Realizují se frontálně, nejčastěji ve skupinách nebo v týmech, a jsou vždy zaměřeny na aktivitu žáka. V teoretickém vyučování jsou metody aplikovány pomocí nových didaktických pomůcek a moderní techniky.
Vzdělávání je zaměřeno nejen na osvojování nových poznatků, ale také na rozvíjení dovedností, schopností, utváření postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj žáka a pro jeho uplatnění ve společnosti. Jde o klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní kompetence, personální a sociální kompetence, občanské kompetence a kulturní povědomí, kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, matematické kompetence a kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Jsou rozvíjeny v jednotlivých předmětech při teoretickém vyučování, cvičeních, praktické výuce a dále při souvislé praxi v podnicích, exkurzích a při dalších aktivitách, které směřují k propojení školního prostředí s reálným prostředím mimo školu. Celým vzděláváním prostupují průřezová témata, která reflektují aktuální problémy současného světa.
Přijímání žáků ke vzdělávání probíhá formou přijímacího řízení. Podmínkou pro zařazení uchazeče o studium do přijímacího řízení je zdravotní způsobilost ke studiu zvoleného oboru, což na přihlášce ke studiu potvrdí lékař. Nedílnou součástí přijímacího řízení jsou jednotné zkušební testy vytvořené Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT). Taktéž se zohledňuje prospěch žáka na základní škole. Více informací najdete na našem webu SPŠ Karviná v záložce: Přijímací řízení.
Vyučování je organizováno podle učebního plánu v povinných a nepovinných předmětech. Volitelné předměty, které jsou součástí povinného bloku, nabízejí žákům alternativu vzhledem k jejich zaměření a přípravě na volitelnou maturitní zkoušku.
Při výuce cvičení nebo předmětů, které mají charakter cvičení, cizích jazyků, praxe a volitelných předmětů, se žáci dělí na skupiny. Počet žáků ve skupině je dán technickými a finančními možnostmi školy při dodržení zásad BOZP.
Předměty s jednohodinovou dotací jsou zpravidla vyučovány v uzavřených blocích. Předmět základy ekologie v 1. ročníku je organizačně směřován k projektovému vyučování v povinném a ve volitelném modulu. Předmět ekonomika ve 4. ročníku je připraven alternativně, modulově – formou volitelných modulů.
Praktická výuka probíhá ve školních dílnách, v laboratořích a ve specializovaných učebnách podle učebního plánu. Souvislá čtyřtýdenní výrobní praxe se realizuje na konci třetího ročníku v okolních podnicích a firmách na základě smlouvy o odborné praxi mezi školou a podniky.
Výuku doplňují exkurze, turistický, lyžařský a snowboardový kurz, návštěvy filmových a divadelních představení, výstav, muzeí apod.
Další vzdělávací možnosti poskytují nepovinné předměty, které umožňují žákům lépe se připravit na vstup do praxe nebo na vysokoškolské studium. Nabídku určuje ředitel školy podle zájmu žáků a možností školy, např. cizí jazyky, psaní na počítači, fyzikální seminář, společenskovědní seminář, základy vyšší matematiky, programování CNC strojů, svařování. Předmět svařování je ukončen závěrečnou zkouškou, která se skládá z teoretické a praktické části. Úspěšný žák získá osvědčení, svářečský průkaz a je připraven pro výkon další profese.
Základní pravidla hodnocení prospěchu a chování žáků určuje platná legislativa a klasifikační řád, který je součástí školního řádu.
V předmětech teoretického vyučování se provádí diagnostická činnost nejčastěji formou ústní nebo písemné zkoušky. Podle charakteru učiva a uvážení učitele jimi mohou být například didaktické testy, orientační zkoušení, tematické zkoušení, samostatná práce, řešení úloh apod. Hodnotí se nejen míra osvojení nového učiva, ale také schopnost samostatného logického myšlení, schopnost aplikace získaných poznatků při řešení úkolů, schopnost věcně argumentovat, úroveň slovního nebo grafického vyjadřování. Především u písemné zkoušky se preferuje bodový systém hodnocení.
V předmětech praktického vyučování a ve cvičeních se hodnotí osvojení odborných dovedností, využívání získaných teoretických poznatků, využívání pomůcek a pracovního zařízení, provedení praktických činností, posuzuje se kvalita výstupu a v měřeních zpracování protokolu.
Podle předem stanovených kritérií se hodnotí projekty, ročníkové práce a moduly. Součástí hodnocení je i posouzení úrovně klíčových kompetencí: jak žák komunikuje, jak je schopen spolupracovat v kolektivu, využívat výpočetní techniku a numerické znalosti a jak je schopen své znalosti a vědomosti prezentovat.
Motivační aspekt hodnocení se odráží v zohledňování dalších aktivit, jako jsou samostatné činnosti žáků (referáty, příprava pokusů aj.), účast v soutěžích a olympiádách, aktivita ve vyučování, přístup k plnění zadaných úkolů apod. Učitel rovněž zohlední pozitivní vývoj žáka v průběhu hodnoceného období a individuálně postupuje při hodnocení žáků se specifickými poruchami učení.
Hodnocení je prováděno vždy prokazatelnou formou, v co nejkratším čase, u ústní zkoušky ihned a v ostatních případech nejpozději do dvou týdnů.
Učitel vede žáky k sebehodnocení, a tím k jejich reálnému pohledu na vlastní schopnosti a nedostatky. Základem je jeho partnerský a komunikativní přístup k žákům.
Východiskem je spolupráce s poradenským zařízením. Spolupráci s pedagogicko- psychologickou poradnou, s rodiči a informovanost učitelů zajišťuje na škole výchovný poradce. K žákům se specifickými poruchami učení je uplatňován individuální přístup v příslušných předmětech podle instrukcí poradenského zařízení a výchovného poradce. U maturitní zkoušky profilové části je prodloužena doba přípravy na ústní zkoušku a doba písemné a praktické zkoušky.
Podpora nadaných žáků směřuje k jejich dalšímu rozvoji na složitější a abstraktnější úrovni. Poskytuje žákům volnost ve způsobu řešení úloh, možnost vyhnout se dominantním výukovým metodám, respektuje originalitu a nápaditost řešení. Nejčastěji je orientována na diferencovaný přístup ve vyučování, na vytváření tvořivého motivačního prostředí a na zapojování žáků do školních a mimoškolních soutěží, olympiád a projektů. Jsou organizovány odborné soutěže: SOČ (středoškolská odborná činnost), soutěž v programování, přírodovědné, matematické, jazykové, společenskovědní a sportovní soutěže. U mimořádně nadaných žáků je škola připravena zajistit individuální plán vzdělávání, popřípadě spolupráci s jinými pracovišti (školami vyššího stupně aj.), plán průběžně vyhodnocovat a ve spolupráci s žáky a s rodiči korigovat další postupy.
Vzdělávání je ukončeno maturitní zkouškou, která se realizuje podle školského zákona a příslušného prováděcího právního předpisu. Maturitní zkouška se skládá ze společné a profilové části.
Více informací o maturitní zkoušce zde